T1 2026 Uppdrag Vad ska uppnås under året? Kommentar T1 2026
Bedöms bli genomförd
Stärk arbetet med kommunorganisationens kompetensförsörjning (Alla)
Under året ska kommunen arbeta för att stärka kommunens arbete i att behålla och utveckla befintliga medarbetare. Detta ska ske genom att skapa möjligheter till karriärutveckling, underlätta omställning och arbeta med friskfaktorer för att främja hälsosammare arbetsplatser. Vidare ska insatser göras för att utveckla förutsättningarna för ett nära ledarskap, där chefer ges bättre möjligheter att leda, samt för att behålla och tillvarata seniora medarbetares kompetens. Uppdraget går ut till samtliga nämnder där Sektor HR är stödjande och samordnande i arbetet.

Uppdraget bedöms bli genomfört under året.

Under tertial 1 har flera aktiviteter initierats för att stärka kommunen som attraktiv arbetsgivare och säkerställa långsiktig kompetensförsörjning. Arbetet omfattar bland annat insatser för förlängt arbetsliv, utveckling av friskfaktorer och arbetsmiljö, framtagande av en kommunövergripande introduktionsprocess samt etablering av en ambassadörsgrupp. En gemensam färdplan för kompetensförsörjning har tagits fram tillsammans med extern part. Inom ledar- och medarbetarutveckling har chefsinsatser genomförts med fokus på mod, tillit och samarbete, ett nytt ledarprogram planeras till hösten och en digital utbildning kopplad till ledar- och medarbetarplattformen har utvecklats.

Bedöms bli genomförd
Frigör mer tid för medborgarnära verksamhet (KS)
Under 2024 genomfördes en översyn av administrativa arbetsuppgifter, vilket ledde till ett projekt som syftar till att minska kommunens administration under 2025.
Under året ska kommunen fortsätta arbetet med att minska administrationen vilket ska frigöra mer tid för medborgarnära verksamhet. Uppdraget innebär även att kommunen ska ta fram ett arbetssätt som säkerställer att arbetet med att frigöra mer tid för medborgarnära verksamhet sker kontinuerligt och integreras i den ordinarie verksamheten.

Uppdraget bedöms bli genomfört under året.

Deluppdragen har fortsatt sitt arbete. Under tertialet har vissa oklarheter kring resurser och medel identifierats, och arbete pågår för att skapa ökad tydlighet. Parallellt förs dialog om möjliga justeringar av arbetssätt för att öka effektiviteten samt om vilka medel som finns att tillgå. Särskilt positivt är deluppdraget ”En väg in”, där olika delar utreds och utvecklas, såsom chefsstöd, mer enhetliga beställningsprocesser och informationsstruktur. Gemensamt arbete mellan några av deluppdragen omfattar kommungemensam introduktion. Det pågår också arbete med att se över delar av personalsystemet Heroma i syfte att minska administrationen för chefer.

Bedöms bli genomförd
Stärk förutsättningar för säker och effektiv digitalisering (Alla)
Varje nämnd ska klassificera, riskbedöma och åtgärdshantera sina egna informationstillgångar utifrån ett informationssäkerhetsperspektiv. Nämnderna ska också säkerställa att den egna nämndens informationstillgångar omhändertas enligt Dataskyddsförordningens krav. Varje nämnd ska också skapa struktur för samt hantera den egna nämndens incidenthantering avseende informationssäkerhet och dataskydd.

Uppdraget bedöms bli genomfört under året.

En arbetsgrupp där samtliga förvaltningar har representanter har startats. Arbetet har hittills under året fokuserat på implementering av cybersäkerhetslagens krav.